fredag 13. mars 2009

Fotoshoot i Grønbeckhuset


Mandag 9. Mars dro jeg sammen med fotograf Bjørn Leirvik til Hemnes, utenfor Mo i rana. Koselig kjøretur, vi snakket om fotografering og lyssetting ol. Vi parkerte neden for et stort gammelt falleferdig orange hus i et tett bebodd strøk. Vi måtte få nøkkelen til huset av eieren, som bodde i huset ved siden av. Han åpnet opp for oss, og tilbød oss kaffe og varmegass ovn, eller hva det var. Like etter kom fotograf Anders Madsen, han kom med et stor smil om munden, da han så meg i vinduet i huset, jeg vinket han opp, og snart var alt av utstyr bært opp, og nå var bare justeringen av lyssetting som gjensto. Mens gutta snakket om ting jeg ikke helt forsto meg på, tho jeg har lært mye av det på skolen, skiftet meg om til brudekjolen jeg skulle bruke. Det var sykt kaldt i huset, alle vinduene trakk og det var ikke strøm. Så hadde bukse på meg under den store kjolen. Gutta var veldig opphengt i lyssettingen, så fikk ikke mye korigering om hvordan jeg skulle stå, men det gikk bra. Vi hadde funnet ut hva vi skulle fortelle, jeg var en brud som hadde blitt forlatt av brudgommen, å nå ventet jeg såret på ham. Vi hadde mange pauser, så jeg kunne få varmen i meg igjen.
Etter 3 timer med fotografering var det bekmørkt ute, å vi takket for laget og begynte å pakke sammen i mørket. Kjøreturen tilbake til Mo var også veldig koselig, fikk mye positiv kritikk av Bjørn, å vi diskuterte mye. Vi snakket f.eks mye om kroppspråk, å hvor viktig det er.

Da vi kom fram til Frihuset, var det allerede ankommet fotografelskere på ukens Mandagsklubb. Jeg ble vinket til studio, å ble dagens "prøvekanin" en av fotografene som jeg ble fotografert av, var Kent Arne Øverheim og datteren Kristin Øverheim. Jeg og Kristin fikk en god kjemi med en gang, hun smilte bredt hver gang jeg lo av den plutselige særiøsiteten min. Vi sendte henne til Rolf-Ørjan til makeup, så vi kunne bli fotografert sammen. Vi fant passende klær og dro tilbake til studio. Der sto faren til Kristin og John Olav Langfjell klare til action.
Vi hadde det sykt morsomt, skulle tro jeg og Kristin var skilt ved fødselen, helt prikklik humor. Vi fant på mange artige ideer sammen, å fikk med oss fotograf Fredrik Holmin ut, for en ute shoot. Etter mye latter og halting (trange sko) begynte det å bli sent, og folkene på Mandagsklubben dro hjem. Alle som hadde fotograferte spurte etter e-mail adr min, som jeg ga "ufrivillig" fra meg, blir så flaut av den, lagde den i sjuende klasse!
Rundt halv 12 tiden dro jeg, fikk skyss hjem av Fredrik : )

1 kommentar:

  1. kjempekul header :) og fine bilder!

    - www.mariastenersen.com

    SvarSlett